SELAMAT DATANG KE PORTAL RASMI KPN

fb twitter youtube rss rss
FAQ BM | HUBUNGI| FEEDBACK BM| SITEMAP BM
|
A- A A+
|
warna biru warna kuning warna biru
icon warga
icon awam
Laman Utama Arrow Kalendar Aktiviti & Program Arrow Jawapan YB Menteri Perpaduan Negara kepada soalan daripada Ahli Parlimen Baling

Jawapan YB Menteri Perpaduan Negara kepada soalan daripada Ahli Parlimen Baling

Maklumat Program

Tarikh Program 10-11-2025
WhatsApp Image 2025 11 10 At 183905 2

10 November 2025, Kuala Lumpur - Rangkaian Aduan Komuniti Awam Nasional (RAKAN) ialah sebuah platform digital yang membolehkan orang awam melaporkan sebarang isu atau ancaman yang boleh menjejaskan perpaduan dan keselamatan komuniti.

Melalui inisiatif seperti RAKAN dan e-Sepakat, Kementerian Perpaduan Negara komited untuk memastikan setiap laporan yang diterima dianalisis, diambil tindakan sewajarnya, dan dimanfaatkan bagi memperkukuh keharmonian serta perpaduan rakyat Malaysia.

Antara jenis isu yang boleh dilaporkan melalui RAKAN termasuk:

  • Khabar angin atau tanda awal ancaman terhadap perpaduan.
  • Insiden ketegangan kaum atau agama.
  • Isu perkauman, diskriminasi, atau penghinaan agama.
  • Konflik komuniti yang berisiko menjejaskan keharmonian.
  • Sebarang kejadian yang boleh menyebabkan ketegangan sosial di peringkat komuniti.

Orang awam boleh mengakses platform ini dengan mudah melalui laman web rasmi:

? https://rakan.jpnin.gov.my

Ini merupakan jawapan YB Senator Puan Saraswathy Kandasami, Timbalan Menteri Perpaduan Negara kepada soalan daripada YB Hassan bin Saad, Ahli Parlimen Baling, mengenai langkah-langkah Kementerian Perpaduan Negara dalam memastikan laporan melalui sistem e-Sepakat benar-benar digunakan bagi mencegah konflik perkauman dan meningkatkan keharmonian nasional.

TARIKH KEMASKINI :
HUBUNGI KAMI
KEMENTERIAN PERPADUAN NEGARA
Aras 5 - 10, Blok F9, Parcel F,
Lebuh Perdana Timur,
Presint 1, 62000 Putrajaya, MALAYSIA

+603-8091 8000
pro[at]perpaduan[dot]gov[dot]my

TAG AWAN

qr

fbtwitteryoutubeigrss

Undian
Adakah infomasi di dalam Portal KPN memenuhi ekspektasi dan keperluan pelanggan?

Log Masuk Intranet