Amalan kebebasan maklumat
Kementerian Perpaduan Negara berjanji untuk memberikan perkhidmatan yang cemerlang, berkualiti dan komited di dalam melaksanakan tanggungjawab seperti berikut:
Bil | Jenis Perkhidmatan | Piawai Kualiti Perkhidmatan |
1 |
Pengurusan Aduan/ Pertanyaan/ Cadangan |
Kami akan memberi maklum balas terhadap aduan kategori BIASA dalam masa 15 hari bekerja manakala bagi aduan KOMPLEKS pula dalam masa 16 hingga 365 hari termasuk hari kelepasan am. Bagi pertanyaan dan cadangan, maklum balas akan dikemukakan dalam tempoh lima (5) hari bekerja. |
2 |
Pengurusan Maklum Balas dan Input berkaitan KPN |
Kami akan menyediakan maklum balas berkaitan KPN dalam masa TUJUH (7) hari setelah menerima permohonan daripada Kementerian/ Jabatan/ Agensi Kerajaan dan orang awam. |
3 |
Penyediaan Ulasan Memorandum Jemaah Menteri (MJM) |
Menyediakan ulasan bagi Memorandum Jemaah Menteri dari mana-mana Kementerian dalam masa TUJUH (7) hari dari tarikh penerimaan input Bahagian dan Jabatan. |
4 |
Pengurusan Kewangan dan Perolehan |
Pemprosesan dan pembayaran bayaran bil diselesaikan dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh permohonan lengkap diterima. |
5 |
Pengurusan Sumber Manusia |
Memastikan surat arahan penempatan kepada pegawai yang baharu lapor diri disediakan dalam tempoh LIMA (5) hari bekerja. |