Latar Belakang
Bahagian Pengurusan Maklumat (BPM) ialah suatu Bahagian yang berperanan sebagai peneraju strategik dalam pelaksanaan program-program ICT Kementerian dan Jabatan/ Agensinya.
Bahagian Pengurusan Maklumat (BPM) diwujudkan bersekali dengan penubuhan Kementerian Perpaduan Negara pada 10 Mac 2020. Pada awal penubuhan, BPM hanya diperuntukkan dengan13 perjawatan sahaja. Namun, selepas penstrukturan semula KPN pada 1 Ogos 2024, struktur organisasi BPM telah diperkukuhkan dengan tambahan lima (5) jawatan menjadikan jumlah keseluruhan ialah 18 perjawatan. Bahagian ini terdiri daripada dua (2) Seksyen iaitu:
- Seksyen Dasar ICT dan Aplikasi
- Seksyen Pusa Data, Rangkaian, Keselamatan dan Sokongan Teknikal
Objektif
- Menentukan hala tuju, menyelaras dan memantau pelaksanaan inisiatif ICT melalui Jawatankuasa Pemandu ICT (JPICT) KPN.
- Menyediakan sistem aplikasi ICT yang memenuhi keperluan pelanggan, efektif dan efisien.
- Melengkapkan Kementerian, Jabatan/ Agensinya dengan infrastruktur dan kemudahan ICT yang selamat, dipercayai dan tersedia serta selari dengan Kerajaan Digital.
- Memberikan khidmat nasihat dan sokongan teknikal ICT yang efisien.
Fungsi
SEKSYEN DASAR ICT DAN APLIKASI:
- Menguruskan Sistem aplikasi teras dan sokongan Kementerian.
- Menguruskan pembangunan aplikasi, naik taraf/ sistem/ aplikasi/web.
- Menguruskan Pentadbiran dan pengurusan pangkalan data bagi sistem aplikasi Kementerian.
- Menguruskan Jawatankuasa bagi projek ICT Kementerian dan Jabatan.
- Pelaksanaan dan pemantauan dasar-dasar berikut:
- Pelan Strategik Pendigitalan KPN
- Polisi Keselamatan Siber
- Disaster Recovery Plan (DRP) KPN
- Standard Operating Procedure ICT
SEKSYEN OPERASI, KESELAMATAN DAN RANGKAIAN:
- Menguruskan Pusat data, infrastruktur rangkaian, peralatan dan perisian ICT, MyGovUC.
- Menguruskan Agihan, pinjaman dan penyelenggaraan peralatan ICT.
- Menguruskan Khidmat sokongan/ latihan teknikal.
- Menguruskan Inventori dan pelupusan peralatan serta perisian ICT.
- Menguruskan Khidmat nasihat dan bantuan teknikal.
- Menguruskan Latihan penggunaan sistem aplikasi kepada pemilik projek.
- Menguruskan Penyelarasan Keperluan perolehan projek ICT, Kontrak-kontrak projek ICT, Kontrak-kontrak projek ICT, Latihan dan bengkel ICT, Kajian impak kepuasan pengguna, Pelaksanaan projek-projek ICT agensi dan Inisiatif pendigitalan kerajaan.