Latar Belakang
Bahagian Pengurusan Maklumat (BPM) berperanan sebagai peneraju strategik dalam pelaksanaan program-program ICT Kementerian dan Jabatan/ Agensinya. Struktur BPM adalah seperti berikut:-
- Seksyen Pembangunan dan Penyelenggaraan Sistem
- Seksyen Operasi, Rangkaian dan Keselamatan
Objektif
- Menentukan hala tuju, menyelaras dan memantau pelaksanaan inisiatif ICT melalui Jawatankuasa Pemandu ICT (JPICT) KPN;
- Menyediakan sistem aplikasi ICT yang memenuhi keperluan pelanggan, efektif dan efisien;
- Melengkapkan Kementerian, Jabatan/ Agensinya dengan infrastruktur dan kemudahan ICT yang selamat, dipercayai dan tersedia serta selari dengan Kerajaan Digital; dan
- Memberikan khidmat nasihat dan sokongan teknikal ICT yang efisien.
Fungsi
- Menyelaras pembangunan, pelaksanaan, penambahbaikan, latihan dan penyelenggaraan Sistem Aplikasi;
- Mengurus dan mentadbir Pangkalan Data KPN;
- Mengurus dan menyelenggara Portal Rasmi KPN;
- Mengurus dan menyelenggara perkhidmatan emel KPN;
- Memantau infrastruktur rangkaian dalaman dan perkhidmatan MyGov*Net;
- Merancang keperluan Pusat Data, infrastruktur rangkaian dan keselamatan ICT KPN;
- Membangun, memantau dan menguatkuasakan Polisi Keselamatan Siber (PKS);
- Mengurus perolehan, agihan, pinjaman, penyelenggaraan dan pelupusan peralatan dan perisian ICT;
- Mengurus dan menyelaras khidmat bantuan teknikal kepada pengguna ICT;
- Mengurus tugas-tugas keurusetiaan Mesyuarat Jawatankuasa Teknikal ICT (JTICT), Jawatankuasa Pemandu ICT (JPICT) dan Mesyuarat Koordinasi ICT;
- Mengurus perancangan dan pengurusan kewangan Bahagian;
- Mengurus dan menyelaras kontrak-kontrak ICT;
- Membangun dan menyelaras Pelan Strategik Pendigitalan (PSP) KPN bagi tempoh lima (5) tahun;
- Memantau pelaksanaan projek-projek ICT agensi di bawah KPN; dan
- Lain-lain tugas yang diarahkan oleh pihak pengurusan atasan dari semasa ke semasa.