SELAMAT DATANG KE PORTAL RASMI KPN

fb twitter youtube rss rss
FAQ BM | HUBUNGI| FEEDBACK BM| SITEMAP BM
|
A- A A+
|
warna biru warna kuning warna biru
|
bersama hentikan wabak
icon warga
icon awam
Laman Utama Korporat Latar Belakang Kementerian Fungsi Bahagian Bahagian Pengurusan Maklumat

Latar Belakang

Bahagian Pengurusan Maklumat (BPM) berperanan sebagai peneraju strategik dalam pelaksanaan program-program ICT Kementerian dan Jabatan/ Agensinya. Struktur BPM adalah seperti berikut:-

  1. Seksyen Pembangunan dan Penyelenggaraan Sistem
  2. Seksyen Operasi, Rangkaian dan Keselamatan

Objektif

  1. Menentukan hala tuju, menyelaras dan memantau pelaksanaan inisiatif ICT melalui Jawatankuasa Pemandu ICT (JPICT) KPN;
  2. Menyediakan sistem aplikasi ICT yang memenuhi keperluan pelanggan, efektif dan efisien;
  3. Melengkapkan Kementerian, Jabatan/ Agensinya dengan infrastruktur dan kemudahan ICT yang selamat, dipercayai dan tersedia serta selari dengan Kerajaan Digital; dan
  4. Memberikan khidmat nasihat dan sokongan teknikal ICT yang efisien.

Fungsi

  1. Menyelaras pembangunan, pelaksanaan, penambahbaikan, latihan dan penyelenggaraan Sistem Aplikasi; 
  2. Mengurus dan mentadbir Pangkalan Data KPN; 
  3. Mengurus dan menyelenggara Portal Rasmi KPN; 
  4. Mengurus dan menyelenggara perkhidmatan emel KPN; 
  5. Memantau infrastruktur rangkaian dalaman dan perkhidmatan MyGov*Net; 
  6. Merancang keperluan Pusat Data, infrastruktur rangkaian dan keselamatan ICT KPN; 
  7. Membangun, memantau dan menguatkuasakan Polisi Keselamatan Siber (PKS); 
  8. Mengurus perolehan, agihan, pinjaman, penyelenggaraan dan pelupusan peralatan dan perisian ICT; 
  9. Mengurus dan menyelaras khidmat bantuan teknikal kepada pengguna ICT; 
  10. Mengurus tugas-tugas keurusetiaan Mesyuarat Jawatankuasa Teknikal ICT (JTICT), Jawatankuasa Pemandu ICT (JPICT) dan Mesyuarat Koordinasi ICT; 
  11. Mengurus perancangan dan pengurusan kewangan Bahagian; 
  12. Mengurus dan menyelaras kontrak-kontrak ICT; 
  13. Membangun dan menyelaras Pelan Strategik Pendigitalan (PSP) KPN bagi tempoh lima (5) tahun; 
  14. Memantau pelaksanaan projek-projek ICT agensi di bawah KPN; dan
  15. Lain-lain tugas yang diarahkan oleh pihak pengurusan atasan dari semasa ke semasa.
TARIKH KEMASKINI :
HUBUNGI KAMI
KEMENTERIAN PERPADUAN NEGARA
Aras 5 - 10, Blok F9, Parcel F,
Lebuh Perdana Timur,
Presint 1, 62000 Putrajaya, MALAYSIA

+603-8091 8000
pro[at]perpaduan[dot]gov[dot]my

TAG AWAN

Your browser doesn't support canvas.

qr

fbtwitteryoutubeigrss

Undian
Adakah infomasi di dalam Portal KPN memenuhi ekspektasi dan keperluan pelanggan?