SELAMAT DATANG KE PORTAL RASMI KPN

fb twitter youtube rss rss
FAQ BM | HUBUNGI| FEEDBACK BM| SITEMAP BM
|
A- A A+
|
warna biru warna kuning warna biru
icon warga
icon awam
Laman Utama Arrow Korporat Arrow Latar Belakang Kementerian Arrow Fungsi Bahagian Arrow Bahagian Pengurusan Maklumat

Latar Belakang

Bahagian Pengurusan Maklumat (BPM) ialah suatu Bahagian yang berperanan sebagai peneraju strategik dalam pelaksanaan program-program ICT Kementerian dan Jabatan/ Agensinya.

Bahagian Pengurusan Maklumat (BPM) diwujudkan bersekali dengan penubuhan Kementerian Perpaduan Negara pada 10 Mac 2020. Pada awal penubuhan, BPM hanya diperuntukkan dengan13 perjawatan sahaja. Namun, selepas penstrukturan semula KPN pada 1 Ogos 2024, struktur organisasi BPM telah diperkukuhkan dengan tambahan lima (5) jawatan menjadikan jumlah keseluruhan ialah 18 perjawatan. Bahagian ini terdiri daripada dua (2) Seksyen iaitu:

  1. Seksyen Dasar ICT dan Aplikasi
  2. Seksyen Pusa Data, Rangkaian, Keselamatan dan Sokongan Teknikal

Objektif

  1. Menentukan hala tuju, menyelaras dan memantau pelaksanaan inisiatif ICT melalui Jawatankuasa Pemandu ICT (JPICT) KPN.
  2. Menyediakan sistem aplikasi ICT yang memenuhi keperluan pelanggan, efektif dan efisien.
  3. Melengkapkan Kementerian, Jabatan/ Agensinya dengan infrastruktur dan kemudahan ICT yang selamat, dipercayai dan tersedia serta selari dengan Kerajaan Digital.
  4. Memberikan khidmat nasihat dan sokongan teknikal ICT yang efisien.

Fungsi

SEKSYEN DASAR ICT DAN APLIKASI:

  1. Menguruskan Sistem aplikasi teras dan sokongan Kementerian.
  2. Menguruskan pembangunan aplikasi, naik taraf/ sistem/ aplikasi/web.
  3. Menguruskan Pentadbiran dan pengurusan pangkalan data bagi sistem aplikasi Kementerian.
  4. Menguruskan Jawatankuasa bagi projek ICT Kementerian dan Jabatan.
  5. Pelaksanaan dan pemantauan dasar-dasar berikut:
  • Pelan Strategik Pendigitalan KPN
  • Polisi Keselamatan Siber
  • Disaster Recovery Plan (DRP) KPN
  • Standard Operating Procedure ICT

SEKSYEN OPERASI, KESELAMATAN DAN RANGKAIAN:

  1. Menguruskan Pusat data, infrastruktur rangkaian, peralatan dan perisian ICT, MyGovUC.
  2. Menguruskan Agihan, pinjaman dan penyelenggaraan peralatan ICT.
  3. Menguruskan Khidmat sokongan/ latihan teknikal.
  4. Menguruskan Inventori dan pelupusan peralatan serta perisian ICT.
  5. Menguruskan Khidmat nasihat dan bantuan teknikal.
  6. Menguruskan Latihan penggunaan sistem aplikasi kepada pemilik projek.
  7. Menguruskan Penyelarasan Keperluan perolehan projek ICT, Kontrak-kontrak projek ICT, Kontrak-kontrak projek ICT, Latihan dan bengkel ICT, Kajian impak kepuasan pengguna, Pelaksanaan projek-projek ICT agensi dan Inisiatif pendigitalan kerajaan.
TARIKH KEMASKINI :
HUBUNGI KAMI
KEMENTERIAN PERPADUAN NEGARA
Aras 5 - 10, Blok F9, Parcel F,
Lebuh Perdana Timur,
Presint 1, 62000 Putrajaya, MALAYSIA

+603-8091 8000
pro[at]perpaduan[dot]gov[dot]my

TAG AWAN

Your browser doesn't support canvas.

qr

fbtwitteryoutubeigrss

Undian
Adakah infomasi di dalam Portal KPN memenuhi ekspektasi dan keperluan pelanggan?

Log Masuk Intranet